Die Pyramiden des Jaguar![]() Indhold Spillet består af et sæt kort med talværdierne 1-40 repræsenteret hver én gang. Spillerne har hver en mand til at flytte fremad, og der er 10 sorte træbrikker med jaguarhoveder til at markere dobbeltkort. Derudover er der et bræt, som viser to pyramider med hver 10 felter. Pyramiden har fire lag, med henholdsvis 4, 3, 2 og 1 felt. Mellem de to pyramider er der en junglesti, som spillernes mænd bevæger sig henad. Mål med spillet Målet med spillet er at være længst fremme ad junglestien, når spillet slutter. Hvis man som den første får fyldt de 10 felter i ens egen pyramide med kort, så må man gå 5 felter frem. Hvordan spilles spillet? Hver spiller får 15 kort på hånden. Spillerne skiftes til at vælge to kort, som vises til modspilleren. Modspilleren tager det ene af disse kort og placerer i sin pyramide, mens man selv tager det andet kort, og placerer i sin egen pyramide. Det gælder nu om at placere sine kort med omtanke. Når et kort er lagt, kan det ikke flyttes til andre positioner i pyramiden. Kortene skal placeres således at værdien er stigende. Hvis man eksempelvis har lagt 25 og 30 ved siden af hinanden og modspilleren lægger 26 og 28 ned. Så tvinges man til at vælge et kort, der ikke er plads til. I det tilfælde må man vælge et af kortene og placere ovenpå enten 25 eller 30. Dernæst markerer man med en lille træbrik, at man har lagt to kort oven på hinanden og derfor ikke må lægge flere kort på dette felt. Når man har held til at tvinge modstanderen til at måtte lægge dobbeltkort, så noterer man sig i hvilket lag, modspilleren har lagt dobbeltkort. Hvis modspilleren har måttet lægge dobbeltkort i 3 lag, så må man selv rykke 3 felter frem ad junglestien. Junglestien har en række tal i siden. Disse tal skal bruges til at afgøre, hvornår spillet slutter. Dette beskrives senere. Derudover har junglestien 4 forskellige symboler. Der er ikke symboler på alle felter. Hvis en spiller lander på et symbol kan spilleren vælge at udføre den aktion, som feltet giver ret til, men det er ikke påtvunget. De mulige aktioner er: At fjerne et kort i sin egen pyramide, at fjerne et kort i modspillerens pyramide, at fjerne en jaguarmarkering i egen pyramide eller som den sidste mulighed at tage et kort fra modspillerens hånd og lægge nederst i bunken uset. ![]() Og vinderkriterierne? Det gælder som skrevet om at være længst fremme ad junglestien, når spillet slutter. Man får lov til at gå fremad, når man fylder sin pyramide ud. Hvis begge spillere, når at fylde sin pyramide ud i samme runde, så er det den spiller, som har den største difference mellem laveste og højeste værdi i pyramiden, som får lov til at rykke de 5 skridt henad junglestien. Men når runden er afgjort, så tager man det øverste kort i den resterende bunke og sammenligner med hvor langt den forreste spiller på stien er nået. Hvis kortet er det højeste tal, så spiller man endnu en runde, hvis stien har det højeste tal, så slutter man, og vinderen er den spiller, som er længst fremme. ![]() Beskrivelsen er udfærdiget den 3. september 2005 Copyright 2005 GermanGames. |